Man man man wat een koppel!

maandag 28 augustus 2017

Ik naaide ochottekes een klein jaar toen mijn oog viel op een stockverkoop van Mis-en-plis. Wie hier wat vaker meeleest zal het ondertussen wel duidelijk zijn dat ik allesbehalve een fashionista ben. Wat zeg ik, dat er van enig modebewustzijn hier niet vreed veel sprake is. Mis-en-plis was hier dus niet  gekend maar euh, schoon gerief ging daar te vinden zijn, zoveel was me al snel duidelijk. Het is ondertussen al even geleden maar ik herinner me nog levendig het snoepwinkelgevoel dat me volledig van de kaart blies, zoveel moois, zoveel delicaats - katoen en zo af en toe een beetje tricot, dàt waren mijn beste vrienden op dat moment. Ik kocht er vier klompjes goud, voorzichtigweg.

506-02
506-03

Eén van die stoffen was er eentje dat ik werkelijk prachtig vond, niet echt kleuren waar ik automatisch naar grijp maar wel kleuren die me staan. Twee jaar later voelde ik me zelfzeker genoeg om er de schaar in te zetten, zij het -euh- met enkele stommiteiten, zoals hier wel vaker het geval is. Ik wou namelijk de Ocean jurk maken maar zelfs bij het model in het tijdschrift bedekte die nauwelijks haar achterste. Mijn achterste is best wel wat omvangrijker en houdt van net iets meer stof errond #schaterlach. Ik mat en besloot maar liefst zo'n 25cm toe te voegen. Nu moet je weten dat ik - zoals de meesten vermoed ik - dat patronen overnemen en aanpassen een absoluut ***job'ke vindt, dus ik wissel dat af door links en recht al eens in de stof te knippen. Nee, super zuinig is dat niet, maar hé, ik doe mijn best en dat naaien moet ook nog wat plezant blijven en zo. Ik stond er echter niet bij stil wat 25cm toevoegen aan een cirkelrok betekende voor de hoeveelheid stof die ik nodig had - voor je nu denkt dat ik helemaal een idioot ben, ja, ik had wel degelijk een fikse hoeveelheid meer dan het boekje me voorschreef.

Moraal van het verhaal... het paste.er.niet.uit. Van geen kanten. Ik ben en blijf ervan overtuigd dat je de meeste naaistommiteiten kunt oplossen, maar hieraan zag ik toch geen beginnen. Met pijn in mijn hart verhuisde het hele boeltje naar het ufokot - aka het plekje in mijn kast dat ik bewaar voor onafgewerkte projecten. Na een opkuis vorig jaar gaf ik het bovenstuk weg want ik zag er zelf niets meer in - zij gelukkig wel; ziet eens wat voor moois eruit kwam! - en liet de rest nog een jaar verkommeren.

506-03b
506-04

Van het  Franse patronenmerk République du Chiffon ben ik erg grote fan, de meeste van hun ontwerpen vind ik onmiddellijk schoon en wil ik graag maken - helaas heb ik niet het ideale lijf voor hun patronen, getuige een aantal misbaksels die het scherm niet haalden én vallen hun maten wel héél erg Frans uit #schaterlach. Zo ook de Louise top, geef nu toe, dat detail maakt het ontwerp gewoon àf. Zo'n top in een soepel stofje, met een schone rok eronder, dàt was mijn plan.

Wonder boven wonder kreeg ik met wat puzzelen - ja! Ik leerde dus toch bij #schaterlach - en een extra naad op de rug - zie ik zelf niet, dus storen doet het me ook niet - alle stukken eruit. Restte me nog de rok... nog voor het patroon uitkwam, wist ik al 'die wil ik' maar tja, die maten hé, die maten. Mijn lijf ontgroeide de matentabel, dus hoe ambetantig ik er ook van werd, ik besloot het patroon niet te kopen - niet dat ik het merk niet wil steunen, maar een patroon kopen om het zelf te vergroten en aanpassen, daar had ik geen zin in. Juist op dat moment kwam de nieuwe LMV met de Dolores rok, je snapt wel dat de keuze vlug gemaakt was, niet?

506-06
506-07
506-08
506-09

M  A  A  T    E  N    M  A  A  K  P  R  O  C  E  S    T  O  P  |  Op basis van mijn maten, riskeerde ik het voor de top met maat 46 - ik mag dan wel wensen dat mijn heupen zich rond de 110cm situeren maar ik vertrouwde erop dat dat wel goed zou komen omdat de top ruim valt. Strikt genomen had ik het patroon een maatje moeten vergroten, maar ik vind wat minder vloeite niet erg, smaken en goestingen, zoals met zoveel dingen.

Als ik een nieuw patroon maak, snuister ik altijd wat rond in de -virtuele- kleerkasten van anderen. Wat me quasi telkens weer stoorde was dat de bh bandjes en de plek van de bandjes van het patroon helemaal niet overeen kwamen. Iedereen doet natuurlijk wat hij/zij zelf wil, maar zelf word ik daar ietwat neurotisch van, zo preuts ben ik wel #schaterlach. Ik hou van zelf kleding maken omdat het op die manier zo passend mogelijk is, maar dat eeuwige veranderen en aanpassen, daar puf en blaas ik al eens op voorhand van ;). Gelukkig hoefde ik er niet super veel over na te denken en kon ik enkel instructies opvolgen. Voor de rest, twee keer niets want geen nepen of andere toestanden die het proces vertragen - dan heb ik het niet over stof die behoorlijk weerbarstig was en niet uitgestreken wou worden, maar gezien de schoonheid van de stof bedek ik dat graag met de mantel der liefde. Net als het feit dat die bandjes achteraan niet op de juiste plek zitten en het daar eigenlijk ook zou aangepast moeten worden ;).

M  A  A  T    E  N    M  A  A  K  P  R  O  C  E  S    R  O  K  |  Ik stelde de obligate vraag niet maar besloot op voorhand dat het antwoord 'ja' zou wezen en bedacht hoe die rok me het meest zou flatteren. Rimpels zoals het patroon voorschrijft, vergeet het maar, dat was helemaal niets. Exit de rimpels en enter de plooien - die ik heel onbeleefd afkeek van  haar prachtige rok ;). Het enige waar ik over twijfelde was of ik hetzelfde kunstje ook aan de achterkant zou herhalen of niet. De rok bleef twee weken op de kast liggen tot mijn drie naaigezellen me unaniem 'rimpels' zeiden.

Rimpels werden het dus. Stiekem vervloekte ik de naaigezellen heel even want eerlijk waar, het was geen zicht. Ik zag al heel wat geslaagde en mooie Dolores rokken, maar ik leek wel een of ander grazend beest, niet echt het effect dat ik op het oog had. Het boeltje werd dus losgemaakt en ik maakte gelijkaardige plooien als in het voorpand - voor alle duidelijkheid, dat ging ook niet van de eerste, tweede of zelfs derde keer helemaal juist, maar hé, de aanhouder wint zeggen ze.
Ik verving de brede tailleband door een heel wat smaller exemplaar - was waarlijk érg lui en gebruikte tailleband vlieseline, waardoor ik ook niet moest sukkelen met 1 zijde nauwkeurig omstrijken en zo -, naaide er de knopen op. Correctie; ik naaide zeven knoopsgaten op beide voorpanden, een luiewijventaktiek die ik wel vaker toepas. Enkel de bovenste drie knopen kunnen ook effectief open ;)

De maattabel verwees me naar maat 46. Kleren die te klein zijn flatteren echter voor geen meter, dus ik beet door de zure appel en maakte wat ze me voorstelden. Geen strak plan, deze keer, de rok zakte af en dat was -again- niet zo flatterend. De boel werd opnieuw open getornd, de tailleband werd 1 maat ingenomen én ik maakte onmiddellijk komaf met die gekke ronding die LMV wel vaker in hun rokdelen tekent en die mijn lichaams eenvoudigweg niet staat. Soit, ondertussen snap je ongetwijfeld al waarom ik zo'n mooie verzameling ufo's heb, niet?

506-10





Stof in 2017: 23 in  - 98 uit  (11 gekocht&verwerkt - 14 verkocht - 7 gekregen)  - #1in4uit
M  e  v  r  o  u  w     K  h  a  d  e  t  j  e  s     v  s     d  e     u  f  o  '  s  :      8     d  o  w  n

57 opmerkingen:

  1. vrouw vrouw vrouw, wat een schoon koppel !xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Ik ben er zelf ook écht blij mee :). Misschien niet mega flatterend, maar heerlijk om dragen... en dat is ook wat waard.

      Verwijderen
  3. Wat een weg ernaartoe, maar zooo schoon! Die kleuren zijn ook prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De dingen worden hier meestal een ufo als de weg ernaartoe niet vanzelf verloopt ;). Maar ik was er niet klaar voor om het stofje op te geven... chance'ke dat ik in de voorraad een matchende stof voor een rok had.

      Verwijderen
  4. Prachtige combinatie van stofjes. Mooie outfit en toffe foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      --alle eer naar meneer Khadetjes trouwens voor de foto's, wat zou ik zonder hem doen ;)--

      Verwijderen
  5. Ik heb zo'n topje achtig uit de JBC dat ik volgende zomer wil namaken, ik weet je dan te vinden voor tips :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een doorzettingsvermogen da gij hebt, nie normaal! Bij mij zou het allemaal al lang in de vuilbak gevlogen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, er moet al veel gebeuren voor iets hier in de vuilbak arriveert; dan zoek ik nog liever iemand die er wèl nog iets in ziet. Maar ik wou dit stofje écht redden - na de jurk was het eerste plan een rok eruit maken maar dat kreeg ik er niet meer uit, uit de stof. Het topje lukte nog net!
      Ik schijn - zeggen ze toch, maar volgens mij is daar niets van aan #schaterlach #misschieneenbeetje? - ook eerder van de koppige soort te zijn, als ik iets van zinnens ben, wel euh, dan ga ik er ook voor.

      Verwijderen
    2. Het beste dat ik er meestal nog van gemaakt krijg, dat zijn vlaggetjes! Tot daar mijn creativiteit

      Verwijderen
    3. 't is dat vlaggetjes zo'n beu werkje zijn -- allé, dat vind ik toch. Zo van die vlaggenlijnen zijn ongelooflijk mooi, maar de tijd die daarin kruipt, dat ontzie ik me altijd!

      Verwijderen
  7. Ja, een mooie set!

    Wat bedoel je met zeven knoopsgaten op beide voorpanden? 🤔 Ik wil luiewijven tactieken altijd graag snappen 😊.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is eigenlijk te beschamend voor woorden zunne!
      Ik leg gewoon beide voorpanden op elkaar, zoals ze er uiteindelijk uit moeten zien. En dan stik ik het knoopsgat door beide lagen heen, zodat de stof met elkaar verbonden wordt. Onnozel eigenlijk, want ik doe die knoopsgaten niet open, maar naai er de knoop op. Je creëert zo de illusie dat het open kan door dat knoopsgat erachter #luiewijvenaandetop
      Tss, ik maak dat hier weer véél moeilijker dan het is, ik hoop dat je volgt?

      Verwijderen
    2. Wow, dat ik daar zelf nog niet opgekomen ben!

      Verwijderen
    3. Het hoe en waarom er achter is eigenlijk simpel... ik ben zo'n neuroot dat ik me altijd stoor aan de draadjes die je krijgt als een knoopsgat open gemaakt is. Hoezeer ik dat ook probeer te vermijden (fraycheck houdt de randen mooi maar niet de weefdraden), je krijgt dat altijd... een knoopsgat dat je niet open maakt daarentegen, dat blijft altijd schoon ♥

      Verwijderen
    4. Ja ik volg je hoor! Thx!! Lijkt mij nog lastig op zn plaats houden bij t stikken? Ik zou t op 1 pand doen en dan met de knoop de panden aan elkaar maken denk ik... 🤔

      Verwijderen
    5. En heerlijke foto's hè, de zee, ♡ voor de zee ♡♡.

      Verwijderen
    6. Dank je wel ♥

      En helemaal niet lastig op zijn plaats te houden bij het stikken, een paar speldjes lossen al (nu ja, wereldproblemen misschien niet) uw problemen op ;). Het knopenplan komt bij jou misschien goed, maar euh... ik heb géén enkel talent in die richting. Vanaf het moment dat er hier met de hand moet genaaid worden gaat het helemaal fout - check een van de detailfoto's waar er 'plots' een knoop weg is #schaterlach

      Verwijderen
    7. (Ik doe knopen machinaal 🙈)
      (En zonder speciaal voetje oid 🙈🙊)

      Verwijderen
  8. heel schoon gerief, en zo'n naad achteraan extra dat ziet niemand, ze moeten maar naar uw voorkant zien ;-) dat is toch ook mijn motivatie als ik uit een restje nog iets wil maken
    in ieder geval heb je er een heel mooi stuk bij, blij dat je het hoopje uit uw ufo hoop gevist hebt en er nog schoon foto's en al van gemaakt hebt ook

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kon het er nog net zo uitpuzzelen dat de print doorliep - echt net, ik zat helemaal op het randje van mijn stof bij het knippen - dus je moet al goed kijken om het te zien. Maar die stof was me het puzzelwerk waard!

      En de foto's... hoe graag ik ook naai, hoe graag ik ook blog, recht evenredig is mijn ik-wil-niet-op-foto gedrag. Ik sta niet graag voor de lens en vind ook dat ik niet zo goed 'plak'. Maar hier deed meneer Khadetjes het ongelooflijk goed, er zijn zowaar zelfs foto's die ik mooi vind ♥

      Verwijderen
  9. Prachtig setje in mooie kleuren! Vuistje voor je doorzettingsvermogen👊 En je bent goed op dreef met bloggen, fijn dat het lukt.Ik geniet, en jij vast ook 🖤

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een lieve woorden zeg, dank je wel!
      Ik WIL die zakjes weg, dit was er eentje dat hoogbejaard was dus ik ben érg blij dat die weg is. Het afwerken van die projecten zorgt er wel dat het heel wat sneller gaat dan van nul af beginnen, vandaar het (drukke) leven hier :). Maar ik hou van schrijven en verhalen vertellen, dus je hoort me niet klagen.

      Verwijderen
  10. Amai, al goed dat je dat niet had weggegooid!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De aanhouder wint! (Dit had wel mijn verhaal kunnen zijn 😄) Ik zeg: cheers to that!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach
      Volgens mij zou het best wel iedereen zijn verhaal kunnen zijn ;)

      Verwijderen
  12. Hihi, die laatste foto ;-) Je hebt gelijk, die kleuren flatteren je, en op een strand doet zo'n zwierrok nog even heel zomers aan. Wie zei hier dat de herfst al mocht beginnen?! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nogal een chance dat het strand hier niet zo vreselijk ver weg is ;).
      Deze outfit is voor mij perfect draagbaar in de herfst, ik heb nogal een afwijkende innerlijke barometer #datookdus

      Verwijderen
  13. Supermooie set, die warme kleuren staan je perfect!

    Wat ik niet goed begrijp is dat naaisters soms zo aarzelen over de maat die ze van het patroon moeten overnemen. Je kunt toch je eigen lichaam opmeten en aan de hand daarvan de maat erbij zoeken? Ik heb altijd geleerd dat het patroon perfect je maten moet volgen en dan pas beginnen met de stof knippen..

    Succes met de rest van je ufo´s, ben heel benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!

      Over de maat... het was mijn ego vrouw, mijn ego speelde op. Ik meet mezelf op, en meestal vertrouw ik daarna op de maattabel - komt bij LMV echter niet altijd goed ;). Bij kleding moet ik het echter hebben van een illusie van een taille, en de rok zat gewoon niet op de juiste plek - dat viel bij het voorlopig passen niet zo op, vandaar dat ik het boeltje nog eens moest terug open maken.
      Verder heb je gewoon gelijk, wat meer 'kunde' zou hier misschien wel op zijn plek zijn, maar ik volgde nooit naailes dus ik zit op dat front wel met enkele mankementjes :)

      Verwijderen
  14. vrouw, ik ben verliefd op jou zeg! Wat een mooie outfit! De kleuren staan je prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja jong, gij en die kleuren: de max. Ik denk dat de rok je superhard flatteert, en sowieso ben ik grote fan van Dolores. Prachtoutfit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Die Dolores, daar moet er net iets minder derrière voor zijn om daarmee weg te komen - in mijn geval toch. Maar hé, ik vind die plooien minstens even schoon, mij hoor je niet klagen.

      Verwijderen
  16. Mooi mooi mooi! Prachtig gedaan alweer!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ohhhhh, die top is mooi maar dan komt ineens die rok volledig in't vizier. Die staat je ook al zo mooi zeg! Prachtige outfit!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mah weer zo mooi!! Dat stofje van de top! Wow, staat je prachtig en de rok past er geweldig goed bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een proces. Hoera voor je doorzettingsvermogen. Ik zou bij alles op de UFO stapel gezwierd hebben. Alleen blijft bij mij die stapel nogal onaangeroerd liggen. Tenzij die in de weg ligt, dan wordt die gewoon integraal ergens anders gelegd. #shameonme. Dus applaus voor het afgewerkte resultaat! Die rok staat je echt heel tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ge staat er super mee! Die kleuren passen perfect in een zomerse setting gelijk ge daar op uwen blog zet, maar ik zie u daar met een vest over evengoed een herfstige boswandeling mee doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dat was een werk van lange adem, maar goed dat je doorzette want het resultaat is ronduit schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Goed om te weten, LMV stelt me ook een 46 voor. Blij om de rok te zien bij iemand met dezelfde maat, dan kan ik er mij iets voorstellen ;) Ik vind hem echt mooi bij jou! Ga me er dan toch aan wagen! Wel met plooien, met rimpels gaat dat niet goed komen ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, ik maakte die eerst met rimpels en bij mij was dat écht geen zicht. De maat en mijn model, dus ik denk dat veel daarvan afhangt :). Ik zou sowieso goed nameten, bij mij mocht de rok een maat kleiner zijn - bij mij moet dit model echt in mijn taille zitten of het is helemaal niets voor mijn model. De plooien zijn een soort van elkaar overlappende stolpplooien, want er is véél stof ;). Benieuwd om het resultaat te zien!

      Verwijderen
  23. Die rok, ik maakte hem dus ook volgens het patroon. Afschuwelijk lelijk! Ik heb ook geen maatje 38 en het lijkt met deze rok of ik nog 3 maten extra heb. Hij ligt nu van vorige zomer in de onafgewerkte doos. Het topje voor er op is af en mooi. De rok... Met die plooien lijkt het wel erg mooi te zijn. Lostornen dus...En een maat kleiner ook wel denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel Joke, helemaal wat ik er ook van dacht. Pas op; ik zag al erg mooie exemplaren, maar dan vooral bij erg slanke dames, en daar hoor ik nu eenmaal niet bij. Met plooien vind ik het wel goed te doen, dus hup hup, kort die tailleband wat in en stik daar plooien in. Oh, en draag de rok <3. Veel courage!

      Verwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.