Werkelijk

donderdag 10 augustus 2017

De her en der rondslingerende projecten-die-nog-wat-liefde-nodig-hebben aka ufo's werden verzameld, een lijstje werd gemaakt en sindsdien kwel ik mezelf met het leegmaken van die zakjes - neuroot als ik ben verzamel ik alle projecten waaraan ik bezig ben in van die meubelgigant ziplockzakjes ;).
Ja, kwel... je leest dat goed. Het zijn allemaal projecten die ik met veel liefde startte maar eens ze in een zakje belandden en daar blijven liggen, verandert dat snel. Mijn hoofd gaat verder met plannen en tijd of zin om iets af te werken, tja, daar wringt het schoentje nogal vaak.

501-02
501-03
501-04

Om dochterlief haar communiejurk was extra feestuitstraling te geven, knipte ik enkele tule cirkelrokken, die ik in de voeringsjurk vastnaaide. Ten Khadetjeshuize worden echter geen jurken gemaakt om in de kast te hangen en de extra lagen tule zorgden ervoor dat de jurk niet zo eenvoudig door gedragen kon worden. Voorzienig als ik was, kocht ik tegelijk met de tule een stuk stof dat als onderrok kon dienen... het enige was moest gebeuren was de rokken los tornen (#hoeratornen), het boeltje opnieuw rimpelen (#hoerarimpelen) en aan een elastiek uit de voorraad bevestigen (#hoeraelastiek). Oh, zei ik al dat het ging over maar liefst vijf lagen tule (#hoeratule)? Als je een beetje van goede wil bent, kun je je voorstellen dat ik niet echt zat te springen om dit ***klusje te fix'en #schaterlach

501-05

Ik zette me er toch maar aan omdat het bovenstuk dat ik in gedachten had voor erboven ook in die stapel te vinden was... Toen ik volop shortjes aan het stikken was, had ik 1 outfit in gedachten die wat 'chiquer' was dan een gewone speelshort; ik maakte een blauw exemplaar met zelfgemaakte biais - oh joy oh joy, een springerig stofje om biais te maken, ge kunt niet beter kiezen #schaterlach - en daarop plande ik een soortement van korte top. Zo gezegd zo gedaan, ik stikte het bovenstukje van een Just Knot It met een tailleband eraan in een gekoesterd stofje en hees het kind erin.

Dat. was. het. niet.

Beide stukken waren mooi op zich, maar de combinatie was zo fout dat zelfs ik het zag. Ik tornde de tailleband terug los, deponeerde het geheel in een ikeazakje en stikte een plan B tshirtje of twee #schaterlach.

501-06
501-07
501-08
501-09

Maar de tule en de top samen, dàt leek me wel een goed idee...

De eerste poging leerde me dat ik er met een band die even breed was niet ging komen. Ik liet dochterlief de rok aandoen - daar had ik eigenlijk met mijn fototoestel moeten klaarstaan, tule brengt toch echt de prinses in de kwajongen naar boven ;) - en probeerde min of meer op te meten hoe breed het op bepaalde punten moest zijn om niet al te crop top te worden en toch rekening te houden met het typische holle ruggetje van dochterlief. Het leverde me een behoorlijk komisch patroondeel op - dat ook niet helemaal op punt staat maar wegens 'draagbaar genoeg' doe ik mijn ogen toe en geniet ik van dochterlief die rondjes blijft draaien - en een kind dat door het dolle heen is en dagenlang met haar poep staat te schudden terwijl het zichzelf staat te bewonderen. Of hoe schoon en simpel het leven kan zijn - moest dat nu werkelijk zo lang duren #schaterlach

501-10 501-11 501-12





Stof in 2017: 23 in  - 89 uit  (11 gekocht&verwerkt - 14 verkocht - 7 gekregen)  - #1in3uit
M e v r o u w   K h a d e t j e s   v s   d e   u f o ' s :   5  d o w n                                      

67 opmerkingen:

  1. Dat kwajongenprinsessenkind van jou wordt met de dag mooier! Pffff...
    Zo'n schone outfit ook. Wat je hierboven allemaal vertelt over patroonaanpassingen is chinees voor mij. Schoon is het in ieder geval weer wel. Wat zeg ik? Gewoon allergeweldigst schoon. En die stoffencombinatie! Dat is al helemaal top. Als communieoutfit had dit ook al kunnen tellen. Manman de vriendinnekes gaan jaloers zijn. Een prinsessenrok! Binnenkort komen die allemaal vragen of je ze wil adopteren! Let maar op!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik nu eens niet in de hand sè, hoe dat kind groeit en bloeit ;). Merci voor je lieve woorden en onthoud gewoon dit; ik weet ook begot niet hoe ik een pot zou moeten draaien, dus denk maar niet dat ik kan toveren #schaterlach

      Verwijderen
  2. Ik zou ook nogal draaien met zo'n rokje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moest mijn derrière niet ontploffen in zo'n rok (seriously, niet voor mijn peerding #schaterlach), ik deed zo met je mee ♥!

      Verwijderen
  3. Ze kan opnieuw een feestje geven met deze outfit!! Super mooie combinatie. En ik zie het stapeltje Ikea zakjes al voor mij 😀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kleur van de tule is gewoon hetzelfde als die van haar communietop, dus daar kan ik het ook mee combineren ;) - ik hou niet van dingen die je maar met 1 ander ding kunt combineren, dus ik voorzie altijd wat backup.
      Hahaha, stapeltje stapeltje stapeltje, zeg maar gerust 'stapel' #schaterlach

      Verwijderen
  4. De max, misschien moet ik dat ook eens maken en vindt Ida haar innerlijke prinses ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Altijd dikke vette fun, die cirkelrokken - deze is goed voor zo'n vier meter tule ;)

      Verwijderen
  5. Wat een heerlijke combi 100% prinses en 0% roze!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal de combi waar ik het meest van al fan van ben ;)

      Verwijderen
  6. Erg leuk zo een rok. Hier ook een "TAART" rondlopen. Zo noem ik haar, want haar rok is hier heel wat langer en staat precies wat al een taart. Maar ze is er blij mee. een prinses zoals ze dar zelf wil. Kleine meisjes worden groot. Je meisje stat er prachtig mee. Fijn om een mamate hebben dat dat kan maken voor haar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee of ik dat vroeger ooit zou gedragen hebben, maar hier is het alvast eenvoudig scoren ;). De lengte, tja, ik weet het... maar ik wou niet dat die uit de communiejurk kwam, vandaar dat het wat aan de korte kant is. Het stoort me niet, dat kind haar benen mogen gezien worden!

      Verwijderen
  7. Tof rokje én topje! Wat staat je meisje mooi met dat groen! En wat lees ik onderaan: Mevrouw Khadetjes vs ufo's: 5 down!! Wauw, da gaat nogal vooruit. Knap hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook fan van dochterlief in het groen - hoewel, dat kind komt quasi met elke kleur weg ;).

      Die stand van die ufo's... aan sommige projecten is zo belachelijk weinig werk dat het inderdaad goed vooruit gaat. Gelukkig maar want euh, ik weet best nog wel wat gedaan #schaterlach

      Verwijderen
  8. wij hebben echt raar veel gemeen. die zakjes, waarschijnlijk van dezelfde meubelgigant, ik heb ze ondertussen afgeschaft. ik had op een gegeven ogenblik net iets te veel van die zakjes waar de kinderen uit gegroeid waren, waaronder een 'herstellingske' aan een Morley kleedje. sindsdien geen ready to sew zakjes meer.
    Dochterlief houdt hier niet van rokjes (behalve maxirokjes). echt niet. ze heeft er eentje, omdat ze moest van mij, maar ik durf dat niet maken voor haar, zonde van de stof en zonde van mijn tijd, want andere plannen met meer draaggarantie zat. Ik zal haar deze versie eens laten zien, misschien draait ze nog bij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, ik denk dat het eigen is aan mensen met méér plannen dan tijd, iedereen zoekt een systeem en uiteindelijk komen we allemaal op hetzelfde uit ;). Ik plan de zakjes ook af te bouwen, maar het duurt nog wel even voor ik zover ben. Plannen-knippen-maken-afwerken lijkt me het beste traject te zijn - nadat ik ook zo'n vijf (? het kunnen er ook meer geweest zijn) projecten ontdekte waar ik of mijn kinderen uit gegroeid zijn.

      Dochterlief heeft ook erg weinig rokjes in de kast maar deze tule wou ik nu toch niet in een hoekje laten verkommeren. De manier waarop ze erin rond paradeert doet me trouwens vermoeden dat deze niet zo vaak de kast zal zien #schaterlach. Nu, als ze niet wilt, met tule doe je jezelf nu ook geen vreselijk groot (verwerkings)plezier vind ik #ikzounietaandringen

      Verwijderen
  9. Een fantastisch mooie rok vind ik dat! Ik gebruik de befaamde zakjes vooral om mijn projecten voor naaiweekends in te sorteren, maar ik moet toegeven dat er hier nog twee liggen met andere projectjes in, kuch :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo begon dat hier ook, die zakjes om niet heel mijn hebben en houden mee te sleuren naar naaiweekends. Maar toen vond ik dat wel handig om mijn lopende projecten bij te houden (niet zoeken achter fournituren en zo) dat ik dat eigenlijk jaar in jaar uit doe. Ik verzamel alles in een zakje en leg het op de plannenstapel. Soms zit er alleen stof + patroon in zo'n zakje hoor, maar dat te zien zorgt soms ook voor een onrust - ohjee, ik 'moet' nog 'zoveel' doen - en dat wil ik niet meer. Maar eerst even voor de zure appel bijten dus!

      Verwijderen
  10. Wat een ultra-design-outfit is dit jong! Zo fancy kan zelfs mijn brein niet denken! (op vlak van de tegengoesting voor ooit leuk geweeste moetjes daarentegen kunnen onze breinen best vriendjes worden)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh vrouw, uw brein is véél fancy'er dan dit, dat ben ik erg zeker. En aangename kennismaking, mede ik-hou-niet-van-ooit-leuk-geweeste-moetjes ;)

      Verwijderen
  11. Jup, ziplockzakjes. En als er half zo'n mooie dingen in zaten als die die jij hier tentoonspreidt, zou ik me er misschien ook eens opnieuw aan zetten. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Coming up next; een hemd voor zoonlief (2 maten te klein ondertussen) waarbij ik gelukkig voor een unisex stofje koos (ha, ik heb een exemplaar in huis die 2 maten minder draagt!). Zucht jong, die ziplockzakjes garanderen nog een hele tijd plezier hier #schaterlach #omtereerst?

      Verwijderen
  12. Zo mooi!
    Ik ben echt verliefd op die just knot is zijkanten. Spijtig genoeg deelt dochterlief die mening niet. Ik heb het dus nog niet geprobeerd.
    Een komisch patroondeel, daar moet je een fotokoe van trekken he Sarah, dan kunnen we u beter nabootsen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. argh, een fotooke dus. Mijn Mac spellingschecker vindt "fotokoe" om één of andere reden een tof woord. En die snoodaard verandert dat dus altijd achter mijn gat he.

      Verwijderen
  13. Als het aan mijn jongste lag, droeg ze elke dag een outfit met crop top 😂, top combi !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Haha, die twee hebben ook min of meer dezelfde leeftijd vermoed ik ;). Hier is het moeilijk te bepalen wat ze het leukst vindt, de rok, het zwieren ermee, de glitterelastiek (I created a monster), het streepje buik, ... en ga zo maar door #schaterlach

      Verwijderen
  14. 't Is echt een heerlijk mooie outfit ♡

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige outfit! De just knot it als top is echt geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. een heel schoon setje, ik ben normaal geen fan van groen maar hiervan wel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Och gij... geen fan van groen?
      ♥♥♥ groen!

      Verwijderen
    2. stel u voor dat ik ook fan van groen zou zijn, ocharme mijn kleerkast ;-)

      Verwijderen
  17. HOera voor je doorzettingsvermogen. Hier verhuisden recent een aantal UFO's naar de vuilbak, rechtstreeks zonder omwegen. Een beetje minder ballast in mijn brein. En plaats voor nieuwe UFO's, mezelf kennende.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik deed eenzelfde beweging, al was het niet naar de vuilbak maar naar een aantal andere naaisters die wilden afwerken wat in het zakje te vinden was #schaterlach. Godzijdank voor de lieve dames die hier af en toe komen naaien, want ik kon alle projecten een nieuwe bestemming geven! En was zelf onmiddellijk véél geruster. Ik ben nog volop aan het afwerken maar ik probeer er daarna voor te waken dat het nog zover komt - allé kom, maximum vijf zakjes dan, anders geraak ik ook niet meer op naaiweekend #schaterlach

      Verwijderen
  18. Supermooi, ik ken dat kwajongens die plots heel girly worden met een toef glitter, glamour en tulle.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gek hé. En fijn om lezen dat het gewoon een ongelooflijk universeel fenomeen is ;)

      Verwijderen
  19. Hier liggen ook projectjes in de weg te liggen, in dezelfde zakjes... Wil ze graag wegwerken maar mijn wilskracht.... ��
    Toffe outfit! Volharding beloond!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gij hebt nog een perfect excuus vind ik ;).

      Misschien moet ik toch eens een challenge of zoiets verzinnen, want volgens mij zijn we met véél in hetzelfde bedje ziek #schaterlach #ofmoetdatzakjezijn

      Verwijderen
  20. Het is effenaf prachtig. Jouw geweldige combinaties en creaties houden mijn naaimojo UP!!! Al het moois Wat jij maakt voor je kinders , en jezelf, zijn een bron van inspiratie en doen mij besluiten dan toch nog maar Wat aan te modderen met mijn machine! ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat heerlijk om te lezen zeg!

      En dat aanmodderen, dat doe ik ook - maar ik vermoed dat mijn kalligrafische achtergrond (een mm is een mm en moet ook een mm zijn #schaterlach) en véél oefenen ervoor zorgen dat het er niet altijd als aanmodderen uitziet?

      Verwijderen
  21. Prachtig! En 5 down, ga zo door ☺ Na hoeveel ufo's mag je iets nieuws starten? 😉 Of gaat dat gewoon door... 🙈😂

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Liefst allemaal zeker? Zonder zwans, ik legde mezelf geen regels op, dat zal het best werken. Ik ben nu even bezig met een nieuw project, maar daarna doe ik weer flink verder met het stapeltje want dat wil ik écht weggewerkt krijgen. Nu en dan een nieuw - enkel op voorwaarde dat dat geen nieuwe ufo wordt ;). Ik hou het vooral voor mezelf bij, dat ik zie dat het ook effectief vooruit gaat.

      Verwijderen
  22. Zeg, als die dochter van jou hieruit gegroeid is, heb ik er eentje die wat kleiner is denk ik! ;) En anders zal je me eens bijles moeten geven om deze ook ineen te boksen! Ik ben fan van ALLES aan deze outfit!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een doorzettingsvermogen! En of dat loont! Zo'n prachtoutfit. Heel leuk idee om er een top van te maken, perfecte match met zo'n rok met opvallende tailleband! #youaremysewinghero

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik zit hier warempel te blozen! Wat een lieve woorden zeg ♥

      Verwijderen
  24. Amai, dit is echt fantastisch mooi!! Dat tornen en rimpelen enzo... nee, daar zou ik ook niet voor staan te springen maar dit resultaat!! Wow!! De moeite!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik foeterde nogal zunne, zeker omdat ik het al eens had gedaan. Maar allé, zo wordt het nu tenminste nog gedragen, en dat is wat mij betreft het belangrijkste.

      Verwijderen
  25. Mooi! De kleur van de rok past perfect bij je blog-kleur :). Mijn to-sew lijst zijn momenteel enkel saaie dingen: om te boorden broeken, losgekomen mouwboordjes en losgekomen kledingzoomen... Ah ja, ook een geknipte jessy jurk en een al-twee-jaar geknipt hemdje dat ook door zoon#2 ipv zoon #1 zal (moeten) gedragen worden :).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwijg, ik spreek er hier niet over, maar ik stortte me de voorbije week ook op enkele retouchkes - en ik hààt retouchkes, ik laat die altijd zo lang mogelijk liggen ;). Ik ben even jaloers op die dubbele zonen van je... ik gaf hier geknipte en half geassembleerde hemdjes weg omdat zoonlief ze ontgroeid was nog voor ze af raakten, dat vond ik zo'n geweldige verspilling!

      Verwijderen
  26. Man man man, kan je verliefd worden op een outfit? Wat een knappe combo, wat een knappe dochter en wat fijn zo'n spinnende belhamel in groene prinssesenrok. Top, joh! Je blijft me inspireren en verbazen, wat kom ik hier toch altijd graag lezen en kijken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prinsessen in het roze, zo 2016, niet?
      <3 voor je lieve woorden ♥

      Verwijderen
  27. vrouw, ik wil dat voor mij. Al is de buik niet zo strak voor een crop top :D prachtig! Echt geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik zit in jouw team! Ik heb een hekel aan ufo's afwerken. Ik heb nu een lijstje om alles te maken wat ik gepland heb, in plaats van iets nieuws te plannen. Een ufo lijstje, dat durf ik zelfs niet! Alhoewel, als ik deze afgewerkte stuks zie, moet ik er mss toch werk van maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet zeggen dat dat lijstje behoorlijk confronterend was, ik schaamde me zelfs om hier neer te schrijven hoeveel het er waren, dat zegt al genoeg zeker ;).

      Verwijderen
  29. En daarom heb ik de tulerok van Lenes lentefeestkleedje meteen apart gemaakt. Niet moeten tornen dus.
    Prachtig geheel, die top en rok!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.