Schoon dat hij daarmee is

zaterdag 19 augustus 2017

Oh hoera voor 'het gemak' van sociale media allerhande.

504-02

Dankzij die teerbeminde sociale media - kuch kuch - kan ik jullie vertellen dat ik het stofje van deze jurk kocht op 21 februari 2016, met de bestemming "jongensgerief". Ik weet nog dat ik thuis kwam, de stofjes in de wasmachine dumpte en er daarna mijn schaar in zette... een Theo maat 134. Wat daarna gebeurde, dat is evenwel grijze zone. Het eindigde in een van de schone blauwe zakjes van de u alom gekende meubelgigant. Veel tekst en uitleg moet ik er niet bij geven, zoonlief heeft ondertussen al lang en breed een 140, voor hem moest ik het hemd niet afwerken. Toen ik het zakje aan nadere inspectie onderwiep, merkte ik dat ik eerder ruim gekocht had, en dat ik - mits niet al te zwierig - nog net een rokdeel uit de overblijvende stof kon krijgen. Zeg nu zelf, jongen of meisje, dat marcheert allebei prima in dit stofje!

504-03
504-04
504-05
504-06
504-07
504-08
504-09
504-10
504-11


M  A  A  T  |  Als ik dochterlief in de Zonen09 maattabel duw, kom ik uit op een 128... dat was ook de maat waarvan ik dacht dat ik die geknipt had. Gelukkig bleek ik alles geknipt te hebben behalve 1 voorpand en de kraag, waardoor ik de patroondelen erbij moest halen. Ha! Het bleek een 134 te zijn. Ik werkte de jurk toch af voor dit najaar omdat zo'n hemdjurk best wel wat wijder mag vallen dan een getailleerd hemd.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Er lagen maar liefst 3 Theo's geknipt  in die maat, geen idee waarom ik ze uiteindelijk niet maakte. Bij dit exemplaar bleef het knippen hangen op het voorpand, ik ben zo'n zindelijk - aka kieskeurig voor anderstaligen #schaterlach - geval dat het wel fijn vindt als de print van de stof doorloopt over het hele voorpand. Het was kiezen of verliezen, in dit geval. Ofwel bleef het een in frieten gesneden lap stof ofwel werd het een jurk voor dochterlief, zonder doorlopend voorpand. Tijdens een naai-avond-aan-mijn-keukentafel werd me fijntjes meegedeeld dat het best wel kan en mag, een niet doorlopende print #schaterlach #merciSpoetniksels en ik liet het los. Allé, min of meer toch, want er lopen vleugels door - hoewel niet perfect, wegens vleugels van andere beesten ;).

Ik mat op een jurk van dochterlief af waar het rokdeel begon, en paste dat toe op de Theo (ik knipte door een 3tal cm onder het merkteken voor de taille). Verder valt daar niet zoveel over te vertellen; voor het bovenstuk volgde ik de handleiding, de rechthoek werd gerimpeld en eraan vast gemaakt.
Toen ik de jurk zag liggen, had ik even last van ontkenning dat mijn kleintje daarin zou passen. Correctie; erin passen zou ze zeker, maar passen, dàt toch niet. Om het fenomeen patattenzak te vermijden, stikte ik op de naadwaarde nog een elastiek, zodat het jurkje wat meer zou aansluiten - nu ik de foto's bekijk, mocht die elastiek best wat kleiner zijn, maar hé, ik twijfel er niet aan dat dat kind er binnenkort perféct in past.

C  O  N  T  E  N  T  ?  |  Ik blijf ervan overtuigd dat dit hemdje zoonlief prachtig zou gestaan hebben en kan mezelf wel een stamp geven dat ik het nooit eerder afwerkte. Maar hé, ik bevrijdde een zakje van inhoud én mijn kleinste rebel komt perfect weg met dit 'hemdje'. Win win, noem ik dat!

504-13
| Stof: Libelle (Mies & Moos) uit de voorraad | Patroon: Theo (Zonen09) met rimpelrok |






Stof in 2017: 23 in  - 94 uit  (11 gekocht&verwerkt - 14 verkocht - 7 gekregen)  - #1in4uit 
M  e  v  r  o  u  w     K  h  a  d  e  t  j  e  s     v  s     d  e     u  f  o  '  s  :      6     d  o  w  n                                          

36 opmerkingen:

  1. Prachtige UFO 😉.
    Die dochter kleedt ook met een lapte hé

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci! Hahaha, het ene lapje gaat haar al beter af dan het andere, maar ik ben helemaal mee en akkoord en zo ;)

      Verwijderen
  2. Kun je nu geloven dat ik bij de eerste foto vol bewondering naar die doorlopende print zat te kijken? *schaterlach* Schoon gerief joh, zonde voor de zoon, maar perfect voor uw meid . En zo'n schoon foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach
      Meester in misleiding zijnde, deed ik érg mijn best het te verdoezelen. Als je het niet weet of er niet op let, ga je het niet zien vermoed ik :).

      En de foto's... dank je wel! Naast mooi (vind ik zelf ook #eigenlofstinkt) was het vooral een avond met een gouden randje ♥

      Verwijderen
  3. Ik wou al juichen da'k het tof vond dat je zoon zo'n lang haar had - ik werd daar namelijk al wat nostalgisch van want mijn broers hadden echt zo'n lang haar als kind: da kunde zo hebben met hippie-ouders :) . Ge hebt dat schoon gerecupereerd en al maar goed ook want ik vind dat een geweldig stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dat zelf ongelooflijk schoon, een jongen met lang haar. Maar het kind zelf is geen vragende partij, wie weet, misschien ooit, als hij pubert of zo ;)?
      Dat recupereren, het zal wel zijn! Het komt misschien soms anders over, maar ik ben géén fan van verspilling, dus als ik het kan vermijden zet ik mijn beste beentje voor.

      Verwijderen
  4. Prima opgelost! En dat van die print, dat ziet niemand, als je er niks van zegt 😂

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Had ik het eerder gezien dat het toch een 134 was, ik ging misschien wel in de verleiding gekomen zijn het toch af te werken voor zoonlief. Maar hé, op deze manier zal het stofje véél langer tot zijn recht komen, met doorlopende print of niet #schaterlach

      Verwijderen
  5. Hoera voor het wegwerken van zakjes! Er komen hele mooie stukken uit u zakjes! �� Goed opgelost!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wou écht dat ik kon zeggen dat ik al in de helft zat, maar ik was euh... über voorbereid op zowat elk naaiproject voor de komende zes maand of zo #schaterlach. Het enige voordeel aan heel die zaak is dat ik het rotklusje van patronen overnemen en stof knippen en toestanden meestal kan skippen ;).

      Verwijderen
  6. Ik ben er vrij zeker van dat de dochter stiekem blij is dat je dat zakje nu pas weer bovenhaalde ;) Heel mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Awel vrouw, ik vind deze fantastisch!! Soms komen prachtige maaksels uit UFO projecten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het moet dat gouden randje zijn dat doorschemert op de foto's, want ze zijn inderdaad prachtig. En de dochter mag van geluk spreken dat moederlief zo houdt van die 'meubelgigant'-zakjes! 😋

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ze staat er geweldig mee! En weeral een UFO minder!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het staat haar geweldig! En die niet doorlopende print, het viel me niet op. Wanneer ik te weinig stof heb voor een doorlopende print (of te lui ben...) dan verdoezel ik het door er paspel, rits, stukje contrast stof oid tussen te zetten. Net of dat fe bedoeling was ;)
    Je geeft me wel een schop onder de kont zo, want deze stof is hier nog gewoon een lap in de kast....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met een lap heb ik geen problemen #schaterlach. Geknipte dingens, die kunnen echter wèl te klein worden en moeten aangepakt worden.
      En dat doorlopen, dat ligt aan mij vrees ik. Als ik het merendeel van de confectie bekijk, dan zal dat hun volledig worst wezen, misschien moet ik wat meer op die manier denken ;). Want zelfs bij een paspel of rits of weet ik veel wat probeer ik - als het kan - de stof te laten doorlopen.

      Verwijderen
  11. Wat mij betreft loopt die print door hoor, meiske. Wat weten wij begot van welk beest die vleugels zijn. Ik snap wel dat je uzelf een shot onder uw kont wil geven als je ziet hoe schoon het had kunnen zijn voor de zoon.
    Maar dochterlief vind het waarschijnlijk totaal niet erg ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn beestenkunde is niet zo goed dat ik het zo zien denk ik #schaterlach. In the end maakt het allemaal niet uit, zoonlief noch dochterlief lopen niet in hun blootje, dus ik moet stoppen met zeuren!

      Verwijderen
  12. Gij hebt dat goed opgelost! Doorlopende print, ik heb dat nooit gewoon omdat ik niet eens weet hoe je daar aan begint 😉 Super mooi stofje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, eens iemand je dat eens toonde, is dat helemaal niet zo moeilijk. Er staan verschillende goede handleidingen online, ik zoek er eens eentje op voor je! Ik doe het ook niet altijd hoor, alleen maar als je er niet te veel stof mee verliest :)

      Verwijderen
  13. Ik vind 'm prachtig, prachtig bij de dochter, prachtig gestijld en tot slot prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zucht... wat een schoon kind is dat toch. Dat kind, dat mij in 123 rond haar vinger draaide.:-) En een perfecte outfit. Dat die vlinders doorlopen met andere vleugels zag ik totaal niet. Ik dacht "wat zeurt ze nu over een niet doorlopend patroon"? Ik vind het geweldig, prima, perfect zo! En inderdaad supergeweldige foto's! Gij hebt dat weer chique gefikst madam Khadetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wahahaha, ik ben gewoon een zeur vrouw, niets aan te doen ;).
      Maar verder... ik snap het wel, dat kind draait iedereen met véél gemak rond haar vingers ♥

      Verwijderen
  15. Ideaal, zo'n tweede kind dat met alles staat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kom niet met alles weg, maar in sommige gevallen ben ik erg blij dat het lukt!

      Verwijderen
  16. Maar waw! Dat hemd staat haar geweldig goed :-)
    En zo flink bezig me je ufo's zeg, doe zo voort - wahaha, valt het op dat ik stilaan weer in schoolmodus raak...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wahahaha, maakt mij niet uit, ik hoor het graag - en kan best wel nog wat aanmoediging gebruiken vrees ik. De 'snelle' en makkelijk oplosbare ufo's verlieten het zakjes, de rest is van een ander kaliber - zoals iemand het me gisteren zo schoon vertelde 'die met zo een dertigtal patroondelen ;)

      Verwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.