"Het leven is voor de rappe"

woensdag 23 augustus 2017

In het begin van de zomer besloot ik mijn eigenste probleem eens goed aan te pakken; op verschillende plekken in mijn naairuimte stapelden de blauwe meubelgigant zakjes zich op. Leep ben ik wel; door ze op verschillende plekken te bewaren kon ik de omvang van het probleem een hele tijd negeren. Tot het moment dat ik besloot dat het tijd was om de boel in huis een te reorganiseren en de lijken zakjes uit de kast vielen natuurlijk.

Ik was streng voor mezelf... het was al erg genoeg dat het zover gekomen was, ik verzamelde ze -bijna ;) - allemaal op één plek, gaf er een aantal weg aan collega naaisters en besloot zoveel mogelijk af te werken vooraleer nieuwe projecten te beginnen. Niet makkelijk, want eens een project in zo'n zakje raakt, is de zin om het af te werken meestal mee het zakje in geraakt #schaterlach
De zomer is quasi voorbij, ik wou dat ik kon zeggen dat er geen ufo's meer te vinden zijn maar er is geen sprake meer van een gigantische stapel en dat is ook al iets.
Tijd om iets te doen aan een ander 'probleem', namelijk het gebruiken van de patronen die ik in huis heb.

505-02
505-03

Net op het moment dat ik er klaar voor was om mijn abonnement op LMV op te zeggen, kwam meneer Khadetjes thuis met de medeling dat hij datzelfde abonnement vernieuwd had. Lief en al, ik weet het wel, maar dat waren niet de eerste woorden die door mijn geest floepten. Ik wou het eigenlijk opzeggen omdat ik er wat moedeloos van werd, van hoe telkens nieuwe exemplaren op de hoop gelegd werden zonder dat ik ook nog maar tijd gehad had om een patroon uit het oude exemplaar over te nemen - herkenbaar? iemand? 

Vanaf nu (allé, eigenlijk al van bij het vorige exemplaar) blader ik gewapend met een post-it door het boekje, schrijf ik onmiddellijk op wat me bevalt en wat ik wil maken - en hoeveel en welke stof ik nodig heb - en probeer ik daar zo snel mogelijk werk van te maken. Enter Oona.

505-04
505-05
505-06
505-07
505-08

Hoewel ik op naaifront niet bijster democratisch ben - ik kies patroon, ik kies stof, ik maak, nogal ikkerig - ontdooide ik deze keer wat. Ik haalde twee stofjes uit de voorraad - haha, daar gaat al elke schijn van democratie ;) - en liet dochterlief kiezen. De prachtige wol haalde het niet, maar het alternatief, daar kan ik best mee leven. Vraag was wat het kind eronder ging aantrekken... want euh, begin deze week kon dat wel zo gedragen worden, maar ik wou graag dat het kind pakweg over een maand dit 'jurkje' - lees; rok met bretellen - ook nog kan dragen en dat marcheert alleen maar als er iets in de kast hangt dat erbij past.

Ik maakte het mezelf niet moeilijk en maakte min of meer een gelijkaardig patroon als in het tijdschrift. Ik nam het patroon van de Leather Sweater, paste links en rechts wat aan en bezorgde dochterlief de "liefde van haar leven". Zelf zag ik het eerder als "zet de inhoud van een ruiende pluimkwekerij in uw huis en probeer daar maar eens iets mee te naaien". Met die houding sta ik helaas alleen, want zelfs meneer Khadetjes liet vallen "dat dat toch wel héérlijk zacht is". Oh boy.

505-09
505-10
505-11

M  A  A  T  |  Ik was niet zo flink en ging uit van een rondslingerend lijstje met de maten van dochterlief, op basis daarvan, koos ik voor maat 122-128. Omdat ik ondertussen al wat ervaring met met hoe patronen voor kinderen bij het tijdschrift uitvallen, paste ik evenwel onmiddellijk een aantal dingen aan; ik verlengde de rok met 5 cm, en voegde voorzichtigheidshalve ook 1 cm toe aan wat het lijfje moet voorstellen. Dat laatste was niet nodig, maar de rok verlengen zou ik een volgende keer wèl opnieuw doen.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Het zal misschien verwaand klinken, maar euh, de 'jurk' is eigenlijk een rokje. Ondertussen ben ik wat dat betreft niet aan mijn proefstuk toe en keek ik dus nauwelijks naar hoe het tijdschrift wil dat ik dat doe. Ik voerde ook volledig - het is bijna najaar, ik vind dat mooier afgewerkt én ik ben nu eenmaal een voeringskonijn - waardoor het geheel niet in een twee drie klaar was. Who cares, het is geen wedstrijd.

In plaats van knopen zette ik op de overlap twee kleine drukknopen, dat leek me net iets handiger - tegelijk viel me ook weer op hoe rechtshandig de hele wereld gericht is, knopen én een rits aan deze kant van haar lijfje zijn voor haar simpelweg niet handig. Tel daarbij ook nog de knopen op de achterzijde voor de bretellen en je snapt wel dat dit geen outfit is om op sportdagen aan te trekken ;).
De 'jurk' is eerder aan de krappe kant, wat me doet vermoeden dat het kind er warempel wat cm's bijdeed in de omtrek - kan ik alleen maar toejuichen, want door de band genomen doet ze dat enkel in de hoogte. De keerzijde is dat dit wellicht vlug een andere eigenaar zal vinden of dat ondergetekende aan het tornen gaat om er een langere tailleband aan te zetten #alsofdatsnelgaatgebeuren. Eigen schuld, dikke bult, ik had het kind maar moeten opmeten voor ik eraan begon #schaterlach

Het sweaterpatroon werd op het rugpand doorgeknipt (halverwege het mouwgat); met het onderste deel deed ik niets, het bovenste stukje werd drie cm van de stofvouw af gelegd. Ik draaide het uiteinde twee keer om en stikte de rand vast.
De hals afwerken, dat was een ander vraagstuk #schaterlach. Ik stikte de trui ineen, stofzuigde mijn huis (ja écht, huis!) en constateerde dat ik geen halsboord geknipt had. Over-mijn-lijk dat ik nog eens schaar en die stof ging combineren. Er kwamen nog meer luiaardstactieken aan te pas... ik lockte een stukje elastische biais aan de rand, vouwde om en stikte door. Het is dat ik een hékel heb aan het woord easy-peasy anders gebruikte ik het zonder twijfel ;)

505-12
| Stof jurk: Autum Wonderland (Cloud 9) uit de voorraad | Patroon: Oona jurk (LMV 2017/5) |
| Stof trui: pluizig beest uit de voorraad | Patroon: Leather Sweater (LMV 2014/3) |






Stof in 2017: 23 in  - 98 uit  (11 gekocht&verwerkt - 14 verkocht - 7 gekregen)  - #1in4uit

Tip voor wie het LMV-overzicht wat kwijt is; een handig pinbord waarbij alles verzameld staat per categorie (heren - dames - jongens - meisjes - ...).

55 opmerkingen:

  1. Helemaal herkenbaar! En weet ge wa? Mijn UFO's zijn klaar (buiten de winterjas die knoopsgaten moet krijgen), de oude boekjes doorbladerd en volgeplakt met post-its, onnuttige boekjes liggen op de weg-stapel, en er werden al een aantal nieuwe kledingstukken gemaakt. Oja, en mijne stoffenstapel is na twee jaar eindelijk zichtbaar aant inzakken. Win-win-win-win.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Flink zeg, jouw UFOaanpak! En een krimpende stoffenstapel al helemaal! Ik maak er hier nog eens werk van er nog eens door te gaan en een en ander buiten te duwen :).
      Ik ben in ieder geval altijd blij te lezen dat ik geen complete alien ben en dat mijn schrijfsel/hersenroersels herkenbaar zijn!

      Verwijderen
  2. En je weet dat zeker? Er heeft nog nooit een vriendinnetje gevraagd om door jou geadopteerd te worden???
    Knap dat je die berg plastieken zakjes (bijna) wist weg te werken. Ik wou dat ik dat ook kon zeggen. Maar de dingen die hier liggen te wachten, komen in de verste verte niet in de buurt bij die van jou...dus misschien wel helemaal het afwerken niet waard. Dat is dan weer een troost! :-)
    Succes en een fijne start aan je twee Khadetjes morgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach Er lopen best wel wat naaiende mama's rond op school, die maken dat gewoon zelf! Ik heb ook een vriendin met twee kinderen (ideale combinatie; jongen/meisje, jonger dan die van mij) die het grootste deel overneemt... érg handig en ik weet dat de kleedjes daar gedragen worden.

      Gho, en die zakjes, het is doenbaar, wat er nog ligt. Jij hebt gewoon meer dingen die je graag doet én een über schattig minimeneertje waar je tijd naar moet gaan.
      Die twee van mij zijn in ieder geval helemaal klaar voor school - we gingen gisteren piepen ;) -, jij ook een fijne start!

      Verwijderen
  3. Ik vind deze outfit ook zo mooi!
    Wij blijven hier ook een LMV-abonnement hebben ... en eerlijk is eerlijk, ook hier komt het er meer niet dan wel van dat er iets uit genaaid wordt (ik blijf ook fan van Burda, de patronen daarin kloppen meestal al heel goed van maat en eigenlijk is dit tijdschrift zelfs vaak voor op de mode, waardoor ik een jaar later met een gerust geweten nog een model kan overnemen :-) !)
    Waarom ik het dan wel aanhoud? Ik vind het zalig om het tijdschrift in mijn brievenbus te vinden ... Even te laten liggen terwijl ik huishoudelijk werk aan het doen ben en het verlangen om erin te bladeren zijn werk te laten doen. Tegenwoordig is de oudste me meestal voor om het plastiekje af te trekken en er mee aan de haal te gaan ... maar tegen de avond komen we dan samen in de zetel en bespreken we onze favorieten. En dat op zich is al heel leuk.
    ps: Dit rokje kwam eruit als heel mooi voor Lucia! En 'zeker naaien, mama!'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan wel eens foeteren op het tijdschrift, maar als je rekening houdt met de maattabel én je eigen lichaam, dan vind ik eigenlijk wel dat de patronen passen - akkoord, er is af en toe iets wat helemaal fout zit, maar dat komt nu toch niet zo vaak meer voor.

      Ik snap je redenen om het te houden; ik geniet er zelf ook van om het tijdschrift uit de brievenbus te halen. Wij eten over de middag thuis, dus ik kijk het dan mega snel even door terwijl ik kook om me dan wat later die dag op mijn gemak 'te zetten' en te genieten :). Dus naaien vrouw, dat rokje!

      Verwijderen
  4. Bij mij staat de LMV inderdaad op het te schrappen lijstje. Ik merk dat ik er eigenlijk nooit iets uit maak en hewel de patronen per stuk dan echt niet zo duur zijn, staat er toch een behoorlijke lange rij in mijn boekekast ruimte in te nemen. Hier zou heerlijk zacht ook goed scoren thuis, ik heb ook verschillende op mijn stoffen to do stapel liggen. En tja die geknipte projecten niet afmaken, dat is helemaal op mijn lijf gesneden, dat zag ik al in eerdere hobbies wel beginnen niet afmaken,dus hier een behoorlijk streng beleid dat ik niet nieuw mag knippen als er nog een geknipt project ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een abonnement sinds het begin van het tijdschrift, dus euh... ik heb ondertussen ook een flinke stapel ;). Maar eerlijk is eerlijk, er zitten wel een paar basis patronen tussen die ik vaak opnieuw gebruik en dat waarschijnlijk wel nog een tijd zal blijven doen. Maar tegelijk blijf ik vinden; niets meer maken uit de nieuwe edities = meneer Khadetjes vertellen dat het niet meer hoeft #schaterlach
      Ik had dat eigenlijk nog nooit bij mijn eerdere uitspattingen (bij muziek raakten stukken ingestudeerd, taarten werden gebakken en de meeste kalligrafieprojecten zagen ook levenslicht), maar veel liep hier ook scheef sinds mijn lijf wat moeilijker doet over lang naaien. Nuja, nog even doorbijten en ook de laatste dingen zijn weg x

      Verwijderen
  5. Manman, die stapel LMV valt bijna om en als ik er iets uit wiul maken, vind ik nooit terug in welk boekje dat ook al weer stond. Ik pleit voor een online zoeklijst van LMV, waar je op naam/type kan zoeken en dan terugvindt in welk boekje je moet zijn (of bestaat dat al). En ook: zoveel ongebruikte patronen..... oh help. Maar schoon, joh, zot schoon. Staat haar geweldig. Die Oona zwierde ik op al op mijn lijstje en die aanpassingen van de leather sweater onthoud en kopieer ik. ooit. Met en niet zo pluizig stofje uiteraard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, ik zette ze bij mijn laatste opruimactie in van die tijdschrifthouders, zo zitten ze netjes per jaargang én vallen ze niet meer om. In de fb groep 'Creaties uit LMV' staat er een handig overzicht, waarbij je op verschillende manieren kunt zoeken; per stuk, per editie, ...

      Doen trouwens, die Oona, het is een fijn iets om te maken én die dochter ziet er niet zozeer elegant uit maar eerder als de kleine rebel die ze is ;).
      Dat niet zo pluizig stofje, dat is een aanrader... uw longen én uw stofzuiger zullen me dankbaar zijn #schaterlach

      Verwijderen
    2. Er is een Facebook groep Naaien uit LMV oid. Daar is een enorm archief met de modellen uit alle tijdschriften. Inclusief ervaringen van anderen...

      Verwijderen
  6. Herkenbaar? O ja... Je bent alleszins ongelooflijk goed bezig, jij. En dit wordt een najaarstoppertje, dat zie je zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb dat niet,onafgewerkte stukken,behalve dat laatste t shirt dat ik te klein knipte maar nu het weer totaal omgeslagen is wordt het de andere outfit vermoed ik want ja ik heb het wel los getornd maar daar is het dan ook bij gebleven ;-) Misschien morgen toch nog nieuw witte tricot kopen,wassen,drogen,strijken en knippen om dan in elkaar te zetten tegen zaterdag namiddag?! Vrees er voor...De kans is groter dat het de zwarte outfit wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, ik ben benieuwd wat het uiteindelijk zal worden.
      Prijs jezelf gelukkig dat er geen onafgewerkte stukken te vinden zijn, houden zo, zou ik zeggen!

      Verwijderen
    2. Ik heb het onafgewerkte stuk verder afgewerkt na dat ik hier geweest was.. Is dat niet geweldig! 😀 Geen Ufo liggen, niet naar de winkel en geen stress dat het niet op tijd klaar is. Heel gelukkig nu 😉

      Verwijderen
    3. Goed zeg!
      Ik lig al op de uitkijk voor een aan-foto ♥

      Verwijderen
  8. Zo jammer van de maat, want deze outfit vind ik écht wauw! Maar écht écht! Dat pluizige samen met de katoen, de combinatie van patronen, de kleuren. Moooooooooooooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat ruikt hier al naar de herfst. Mooi! :)
    Nu ik terug tijd en zin om te naaien heb, ga ik eens zien of ik die lmv heb. Want ik kreeg onlangs het verzoek voor een 'salopette, maar met een rokje mama'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er komt nog een mini nazomertje (voor mezelf dan) en dan is het inderdaad blik op de herfst. Met ons klimaat moet een mens zich niet al te veel illusies maken hé.
      Die LMV is trouwens nog maar net in de winkels te koop, dus het is het moment!

      Verwijderen
  10. Wow! Helemaal fan van deze outfit!!! Dit rokje met bretels gaat hier ook gemaakt worden en nu wil ik er ook een zachte knuffeltrui bij maken :) Hier trouwens geen ufo's... Ik werk altijd eerst af voor ik een volgend project start en ruim zelfs eerst de naairuimte weer op (tijdens projecten steevast een chaos, vrijwel altijd dus ;)....) Moeilijker/langlopende projecten voor tijdens de naailessen wel uitgezonderd. Maar die patronenverzameling, dat is wel een dingetje... Expres geen abonnement op LMV genomen om hem vervolgens elke keer te kopen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super zeg, zo georganiseerd en al :)
      Ik ruim wel vaak mijn naairuimte op omdat te veel rommel me onrustig maakt - vandaar geknipte projecten in zakjes #schaterlach - maar ik heb er geen probleem mee om verschillende dingen door elkaar te laten lopen. Maar dat leidt dan weer tot te veel of te klein of... toch maar niet meer doen dus.

      Ik zeg niets, maar ik grinnik - nee, maak daar maar lachen van - met dat laatste zinnetje ;). Ik kan nog wel een boompje opzetten over losse (digitale) patronen ook, daar heb ik er ook wel nog een leuke voorraad van.

      Verwijderen
  11. Wat een super mooie kleertjes, en het verhaal heb ik onder schatergelach gelezen, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik kon nog wel een leuke afsluiter van een zware dag gebruiken, dus dacht ik, ik ga eens bij khadetjes lezen en jawel hoor, mijn lachspieren werden nog een gebruikt, ik zie die ruiende pluimkwekerij zo voor me ;-)
    een heel leuk setje trouwens, maar laten we afspreken dat ze het wat mij betreft nog eventjes zonder warme trui mag dragen, het is nog maar eind augustus (of help bijna september...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwijg zeg, van een kriebelende miserie gesproken ;). Nogal een geluk dat het blijkbaar niet jeukt bij het dragen! Ik ging er 'iets' voor mezelf uit maken, uit dit stofje maar euh... ik ga het nog minstens een jaar laten rijpen denk ik.
      ---en fijn om lezen, dat van die lachspieren---

      Verwijderen
  13. Heerlijke blogpost, prachtig maaksel! En patronen effectief gebruiken, daar heb je wel een punt, of laat ik zeggen, een heleboel punten .....................................................................................................................

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super mooi! Helemaal fan van het rokje maar geen meisje rondlopen ��
    Outfit staat haar goed!
    Je was al super flink geweest met zakjes wegwerken dus een nieuw projectje mocht zeker eens! Zo blijft het leuk he!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar wel super lieve nichtjes toch ;)
      Het moet inderdaad leuk blijven, die zakjes wegwerken... maar ik ben toch al content dat ze serieus geslonken zijn. Nu nog even doorbijten voor de laatste exemplaren - behalve eentje, die laat ik liggen tot volgend voorjaar, het is voor mezelf en niet draagbaar in de winter. Aangezien ik niet meer groei -in de lengte- kan dat geen kwaad ;)

      Verwijderen
  15. Oh my ... ik had eerst echt niet door dat jij die trui zelf maakte en ik vond dat al meteen zo'n zalige outfit in deze combinatie ! Zo herfstwaardig ! Zo schoolwaardig !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laat ons zeggen dat die trui wel een uitdaging in pluizigheid was ;). Maar verder gewoon een trui zoals zovele hé.

      Verwijderen
  16. Super toffe combinatie van stoffen en patronen! En chapeau om de dochter mee te laten beslissen... ik ben ook nogal ikkerig :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om lezen, dank je wel!
      Dat ikkerig zijn is het makkelijkst hé, allé, dat vind ik toch ;). Ik hoop dat die inspraak ervoor zorgt dat ik in de toekomst ook nog dingen voor haar kan/mag maken!

      Verwijderen
  17. herkenbaar vrouw, herkenbaar.... Maaaaaaaar! Ik denk: als dat boekske just uit is dan word ik rond mn oren geslingerd met maaksels van die patronen en dan denk ik: Ik jaag me nie op, ik maak dat wel eens en tegen dan is het wel ene uniek stuk ipv het zoveelste in de rij :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gho jong, wat kan ik zeggen... ik ben gewoon een kuddebeest zeker? Ik wil gewoon mijn boekjes gebruiken vooraleer ze op de hoop belandden, en met de inhoud van een ander zijn kleerkast heb ik eigenlijk geen zaken ;)

      Verwijderen
  18. Ik heb mijn abonnement op LMV om exact die reden opgezegd. Erg he.
    Toen het 4 boekjes per jaar waren, kon ik mezelf nog wijsmaken dat ik iets ging maken voor het volgende in de bus zat. Toen ze naar 6 per jaar overschakelden was het te belachelijk voor woorden.
    Gelukkig heb ik een vriendin die de boekjes maar al te graag leent om er effectief dingen uit te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap dat maar al te goed... Niet dat daar zoveel denkwerk of zo achter zit, maar ik vind een stapel tijdschriften waar je niets mee doet zo'n zonde - hoe fijn ik dat ook vind om er in te bladeren als dat toekomt. Soit, ik zit "safe" tot de volgende op de mat valt #schaterlach.

      Verwijderen
  19. Heel herkenbaar, van die stapel, en van geen tijd! Jij slaagt er toch in om regelmatig iets moois te maken én te bloggen. (én sportief te zijn met je gezin, ik heb je gezien en net te laat gezwaaid zaterdag.. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé dju toch dat ik je niet gezien heb -- ik ken ook écht geen mensen als ik op die wieltjes sta, anders komt het niet zo goed #schaterlach. Ik moet bewegen om het lijf wat te onderhouden, dus sleur ik de rest mee, willen of niet ;).

      Dat maken moet om mijn geest ook gezond te houden, dat naaien is mijn lang leven ♥. En dat bloggen ergens ook wel, ik merk dat ik dat mis, als ik dat een tijdje niet doe.

      Verwijderen
  20. Om quasi dezelfde reden besloot ik mijn abonnement niet te verlengen maar het gevolg is nogal logisch: de eerstvolgende editie die uit komt (déze dus) steekt die Oona jurk mij de ogen uit. Ik kocht ik al 2 jurkjes in die stijl dus ik kon niet anders dan braafjes deze editie in de winkel te kopen. Ik naaide de "bretellen" al, benieuwd wanneer de rest volgt... 😂 Ik ben dus niet de rappe! Deze vind ik alleszins leuk, ideaal voor het najaar!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Moest ik een meisje hebben, de Oona zou hier ook hoog op de prioriteitenlijst komen te staan! Ik overweeg zelfs nog eens voor mijn petekindje te naaien, alhoewel haar mama mijn vorige naaisels links liet liggen en ik dus beslist had niet meer te naaien voor haar.

    Hopelijk past het toch nog een tijdje want het staat haar en als ze zelf kiezen dragen ze ook met dubbel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. die snoet van die kleine fikke is goud waard!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.