"Je hebt precies wat stof te kort"

zondag 5 januari 2014
http://maartenvandewiele.blogspot.be/2013/10/little-miss-ys-homemade-wardrobe.htmlIk citeer meneer Khadetjes "Je hebt precies een centimeter of zes stof te kort, vanachter". Gevolgd door een diepe zucht... van mijnenzelve, uiteraard - welke vrouw wil dat nu niet horen? We waren op dit punt aanbeland omdat ik zo af en toe eens mijn grenzen wil verleggen, en ik had me voorgenomen een jurkje voor de feestdagen te maken. Het model lag al een hele tijd vast, het stofje al maandenlang. Je hoort me alweer komen, dat patroon uittekenen liet op zich wachten. Tot 2 dagen voor het zover was...

Het was er dus op of onder, ik nam opnieuw mijn boek vast en begon het allemaal eens goed te lezen. Auch, daar staat het - zwart op wit - 'voor dit model maak je best een proefversie'. Slik. Nog twee dagen te gaan, zou ik braaf zijn of niet? Aangezien mijn maten nogal uiteen vallen (lees: een maat of twee/drie verschil vanboven en vanonder) bedacht ik dat het wel aan te raden zou zijn om de tip op te volgen. Het was wat zoeken naar de maat voor klutsende naaisters - waaronder ik mezelf reken. De maattabel spreekt van 'onderarm' maten, euh? Na wat zoekwerk, werd het lijf zo goed en zo kwaad opgemeten en voor de zekerheid werd hier en daar wat opgemeten op het patroon zelf - dat was ook niet zo van de poes, want waar moet je dat allemaal juist nameten? Ik riskeerde het om het patroon wat aan te passen, en stikte een mouwloze proefversie ineen. Ben ik even blij dat ik dat gedaan heb. Kwestie van mijn heupen wat te accentueren - alsof dat nodig zou zijn - stond er wat extra stof boven en aan de achterkant ..., wel ja, die zes centimeter hé. We hebben wat afgelachen, ik kan het je verzekeren.

144-01

Toen was het tijd om me even te bezinnen... Ik vind het een schitterend jurkje, maar alleen als het ook echt goed uitgevoerd is - en 'passen' hoort daar ook bij, uiteraard. En let's face it... mijn rondingen zijn niet helemaal ideaal voor dat modelletje. Ik begon het patroon aan te passen, maar aangezien ik daar geenen krak in ben, gooide ik het roer om. Tijd voor plan b.

144-02

Het stofje was een ferme lap, groot genoeg voor het februari jurkje uit datzelfde boek. Met de moed der wanhopigen - tik tik zei de klok ;) - nam ik de patroondelen over en begon ik te knippen. De werkbeschrijvingen zijn beknopt, maar gelukkig is dit niet mijn eerste naaisel en kwam ik er mee weg. Het jurkje ineen zetten ging vlotjes tot het plooien van het rokdeel, geen idee waar ik met mijn hoofd zat, maar hier en daar ging er iets verkeerd. De plooien zijn niet zoals het hoort, maar als je dat niet weet is het best een schoon jurkje.

144-03

Wat voor mij belangrijker is, is dat het jurkje goed zit - het bovenlijfje toch, op het rokdeel moet ik nog iets verzinnen. Ik nam mijn normale confectiemaat over, voor de rok tekende ik dat uit voorzorg toch wat bij. Bij de rok moet normaal een 4tal centimeter zoom geknipt worden, maar gezien mijn lengte knipte ik er 6 bij. Een middernachterlijke pasbeurt toonde me dat dat te veel was, dus nam ik een ruime zoom die dat verschil wegwerkte. De volgende keer mag het wat minder zijn, misschien zelfs geen extra stof - naar mijn goesting mag het wat korter vallen... Om maar te zeggen dat het jurkje hier in de smaak valt, en zeker opnieuw gemaakt zal worden. Al zal het dan vermoedelijk met een 'simpeler' rokdeel zijn, iets dat mij meer flateert.

144-04

Zo'n uurtje voor vertrek was het jurkje af, ik past het een laatste keer en de plooien waren een ramp - geen idee uit wat het stofje bestaat, maar ik durfde het niet superwarm strijken waardoor de plooien niet echt je dat waren. De plooien stonden open, net op het breedste deel van mijn lijf. Hmm. Toen kwam ik op de geniale - lees dit met een kilo'tje zout - inval om de plooien zichtbaar vast te stikken met een siersteek. Niet mijn briljantste ingeving ooit - nu stopt dat sierstiksel op mijn breedste punt, wat een extra accentje geeft *zucht* -, maar wel leuk. Och, wie geeft erom, ik voelde me een halve prinses, mijn moeder vond het "een schoon stofke" en het feest was er niet minder leuk om. Meer moet dat toch niet zijn?

144-05

38 opmerkingen:

  1. hihi wel grappig... ik heb het boek ook maar voorlopig nog maar alleen uit gelezen.
    mooi stofje!
    ik vind het wel mooi staan, maar zou idd iets aanpassen aan het rokdeel. Het lijkt wat strak te zitten ook al is het misschien niet zo. Ik zou de plooien niet vast stikken maar ze van aan het topje laten vertrekken en misschien het topje iets verlengen zodat alles wat meer vloeiender beweegt.
    Voor de rest, sorry ze (misschien zijn het te veel tips) een heel mooie eerste versie! En zeker in jouw tijdslimiet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geloof het of niet, ik had deze morgen ook zitten denken dat ik de volgende keer het lijfje iets langer ga maken. En dat rokdeel, naja ;) Die plooien vaststikken was niet zo slim van mij... Maar het is wat het is, en ik ben er voorlopig min of meer tevreden mee ;)

      Verwijderen
    2. Zeg het is idd wel een leuk jurkje hoor... lekker vrolijk en fris

      Verwijderen
  2. Ik vind het ook erg mooi .......maar ik zou voor een simpele rok gaan...type A-lijn of klokrok!
    Mooie stof ook!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ging ook een jurk uit dat boek proberen voor oudjaar. Maar ik durfde niet zonder eerst een proefmodel (mijn maten lieten me ook al in de steek in het verleden). Dus is het er nooit van gekomen, jammer! Maar ondertussen ligt het patroon wel overgetekend klaar. Geen feesten nodig voor een nieuw jurkje he ;-) nu alleen nog tijd vinden om het te naaien! Maar ik vind het jouwe wel mooi, een heel mooi stofje ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het stofje op de markt in Schaarbeek, voor de belachelijke prijs van €2/m - ik heb dan maar ineens voldoende meegebracht ;)

      Verwijderen
  4. Dat je dat kan! Ik denk dat ik het geduld mis om veel aan te passen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijk verhaal om te lezen!!
    Wat ik er zo van kan zien (1 foto is zwart en blijft zwart) staat het je goed, leuke halslijn ook!
    Groetjes Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat bovenstukje is mooi en vooral de kraag! Ik ben benieuwd naar je volgende versie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik maakte dit kleedje voor een van mijn dochters, maar da's een lat en zij heeft nog geen vrouwelijke vormen en kunnen dus veel plooien gebruiken. Ik herinner me dat ik ook serieus heb liggen vloeken met die onderarmlengte en de hoeveelheid stof die in die plooien kruipt. Ik vind je stof prachtig en je bovenstuk is heel geslaagd! Je mag best tevreden en heel fier zijn op je creatie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het resultaat mag er toch zijn hoor!
    Vooral het bovenstukje vind ik prachtig.
    In het vervolg zou ik inderdaad ook kiezen voor een eenvoudiger rokdeel, een a-lijntje misschien?
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. heel mooie stof en je staat mooi met die hals & dat kraagje.
    Misschien een aansluitender rok met een split(je) achteraan. Niet recht recht, maar meer tulpenrok? Zou wel mooi zijn met je zandloperfiguur denk ik. Ben dat hier op de foto aan't tekenen in gedachten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh, 't is mooi! ik vind vooral het bovendeel mooi, minder fan van de sierstiksels op de plooien. Maar een halve prinses zijt ge zéker, minstens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lol, dat was niet mijn slimste zet ooit. Och, het is toch maar de bovenkant die je ziet als je aan tafel zit ;)

      Verwijderen
  11. Het staat jou nochtans geweldig, bovenaan. Echt een schoontje! En kan je nog aan een extra stuk stof geraken om er een nieuw rokdeel aan te hangen? Of je kiest voor een rokdeel in oker met dan een biesje of bredere strook in de oorspronkelijke stof eraan? Een hoopje werk - dat wel - maar je zal er dan echt wel dubbel genieten van hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog een goeie meter stof over, dus in principe zou ik er wel een nieuwe rok kunnen voor maken... maar ik sta een de vooravond van een mega-afval project, dus ik ga er geen moeite meer instoppen. De feesten zijn voorbij, ik heb mijn kleedje kunnen dragen én ik maak er wel een nieuwtje in een maatje minder ;)

      Verwijderen
  12. Speel jij dat in 1,2,3 klaar om zo'n jurk in mekaar te steken! Knap!
    Het stofje is prachtig, het bovenstuk zit als gegoten en de rok? Tja die is ook niet zo mijn ding... Een rechter modelleke zou veel meer flatteren... ik vind het een heel schoon modelleke maar zelf moet ik ook niet zo'n rokken dragen....Jammer hé want het is wel mooi.
    En het truitje heb je er mooi bij gecombineerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De bovenkant is echt super-knap! (Van de onderkant van je kleedje ben ik niet zo'n fan. Een gewoon A-lijntje had misschien beter geweest (en gemakkelijker).) Alleszins... Chapeau dat je dat zo snel en zo mooi hebt gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. idd langer lijfje (dat je dan wel iets breder zal moeten maken) en kleinere plooien in de rok, maar ik zou ook een effen stof nemen ... de print is mooi, maar doet rondere vormen meer uitkomen ... ik merk dit bij mezelf ook (al wat rond kan zijn, is rond bij mi, lang leve de peer !j) en ben zelf een hevige fan van 'drukke' (dixit MDH) stofjes, alleen niet aan mijn lijf ;-( Je kan een geprint stofje altijd gebruiken als accent (kraagje, broche, voering ...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie, dat wist ik nu eens niet, wat een geweldige tips!
      Ah, blogland is zo fijn om in te winnen ;)

      Verwijderen
  15. Op een andere blog heb ik trouwens gelezen dat de 'onderarm' -maten, gewoon de taillematen zijn ...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hééél herkenbaar hoe het afmeten van patronen soms kan tegenvallen. Ik ben meestal ook veel te ongeduldig om eerst een proefversie te maken. Zelf zou ik eerder voor een recht A-lijn model kiezen maar ik ben een grote fan van het kraagje! En zo snel gemaakt jong, straf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij is dat slecht meten eerder te wijten aan gebrek aan kennis, naailes... here i come ;)

      Verwijderen
  17. Veel succes trouwens met het streven naar een maatje minder ... Hier ook het geval (zucht) !

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Sjappoo da ge eraan begint seg en uw bovenstuk zen ek jaloers op, vo de rest zou ik ook zo'n toere voorhebben maa toch nie slecht as eerste stuk, tweede ga ge volledig kontent zen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik volg de rest wat: geweldig bovenstuk ma de rok ben ik niet zo fan van! Zeg ma hoe zit da met die bovenarmmaten? Ik ben bezig met dat bloesje en van de maat snap ik de ballen! Heb in proefversie op goedkomen uit de 42 getekend. Daar staat als maat 102 cm, da kan toch geen taille zijn? Confectie gezoen heb ik meestal een 40-42, ma mijn taille is geen 102 cm!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. idd, ik ging het februari-kleedje maken, maar raak ook niet wijs uit de matentabel. Ik denk dat de enige oplossing nameten op het patroon is ;-(

      Verwijderen
    2. Even het linkje volgen in de tekst... het is - denk ik toch - meten onder de armen, over de buste - geen taille. Ik vind dat de maten redelijk juist naar ruim toe vallen. En anders Fia eens een berichtje sturen?

      Verwijderen
    3. ja ik vond op de facebook van het boek idd dat dat zoiets meten is, ik zie wel waar ik kom met de 42 :) de stof voor de proefversie is geknipt, nu nog het snot en slijm weg bij de kinders en misschien heb ik dan tegen volgende week weer eens een uurtje tijd voor mezelf.

      Verwijderen
  20. Amai, ik vind het knap dat je zoiets kan! Ok, het rokgedeelte is misschien nog niet 100% wat het moet zijn, maar het bovenstuk is supermooi, en het geheel zeker draagbaar.
    Ik zou het niet durven, aan zoiets beginnen .... nu nog niet, misschien ooit als ik wat meer ervaring heb :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hey Sarah, dat ge er u een prinses in voelt is het belangrijkste !!! Het ligt gewoon aan ons figuur (het doorsnee vrouwelijke figuur trouwens), daarbij zijn zonder-plooien-of-rimpelen rokdelen de beste optie, maar ik maakte die fout deze zomer ook al twee keer hoor, en inderdaad, een lager komend lijfje doet ook veel ;-)
    Stofje en bovenstukje staan je alvast schitterend !!! gewoon een andere rok aanzetten dus (ge hebt al de helft van het werk geleverd ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik vind het héél mooi! En herkenbare verhalen ;-). Ik heb hier ook zo'n moeilijk vrouwenfiguur voor kleedjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Och zo herkenbaar! Ik ben in de naailes al weken bezig met een kleedje. Een te rechte rug, lang bovenlijf, dikke borsten en een verlaagde heupenhoogte maken kleedjes naaien voor mezelf altijd een ware uitdaging... Wat betreft jouw kleedje: Ik vind het heel mooi. Ik zou het wel wat losser maken aan de taille en rond de heupen. Aan je schouders past het prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Het bovenstuk staat je alvast geweldig, en het onderstuk daar pas jij wel een mouw aan :-) Ik vind de patronen in het boek ontzettend mooi, maar liet het liggen omdat er geen enkel echt flatterend is voor een vrouwelijk figuur met borsten en billen ;-) Succes met je afvalplan!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Meer moet dat inderdaad niet zijn. Petje af en heerlijk dat je als een prinses van het feest hebt kunnen genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Haha, heerlijk gelachen met de herkenbare beschrijving. Ik vind het ook zeker niet mis, en het dichtstikken van die plooien, zone stoot zou ik ook nog doen. Maar gewoon A-lijn eraan, en 't is perfect!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.