Zeg nooit zomaar een 'hemdje'

zondag 26 mei 2013
Er zijn zo een aantal dingen die ik tot nu toe vermeed...
Kleren voor mezelf en hemdjes scoren hoog op die lijst. Zeer hoog.
Ondertussen weet ik ook weer waarom.

Na de vele lovende commentaren over het 'makkelijke' hemdje uit Mini Couture, dacht ik me er ook eens aan te wagen. Het stofje lag al klaar, zoonlief zou er zo schoon uitzien. Overtekenen en knippen, en toen begon het echte werk. Vertelde ik al dat ik nog nooit een hemdje maakte?

72 - Gingerbread 01
Stof: Flock of birds (David Walker voor Free Spirit) van bij Bambiblauw
Patroon: Gingerbread uit Homemade Mini Couture

Na het zien van haar mooie voorbeeld dacht ik even aan een schouderpas, maar ik vond het stofje al druk genoeg. In plaats daarvan stak ik een simpel paspeltje tussen de kraag, zo had ik ook een leuk accentje zonder al te veel werk. De schoudernaden aan elkaar zetten lukte, maar toen kwam die kraag... Tussen het vloeken en tornen door - o wat heb ik daar een hekel aan - wist ik plots weer waarom ik hemdjes vermeden had.

72 - Gingerbread 05

Bij het knippen deed ik poging om de stof te laten doorlopen. Ik probeerde het al een paar keer, maar zonder goed resultaat. Maar ziet nen keer - en negeer het feit dat ik het knoopje erboven had moeten toedoen, dan zou het ook perfect geweest zijn. Te snel willen zijn hé.

72 - Gingerbread 04

Eens het tornmesje aan de kant lag, gingen de mouwen er vlotjes in. Zomen, dat lukte ook nog... Maar toen kwam een andere hindernis - die ik ook altijd probeer te vermijden, ondanks de acht schoon volautomatische knoopsgaten op mijn machien. Wat ik ook doe, altijd gaat dat verkeerd hé. Dus daar stond ik met mijn hemdje, weliswaar met kraag, mouwen en een zoom, maar zonder knopen. Ik schraapte mijn moed bij elkaar en begon eraan - Murphy zat op mijn schouder, ik mocht er twee opnieuw lostornen.  Dan nog de knoopjes eraan - ook met het machien, met de hand kan ik dat dus niet - en tada, de knopen gaan open en dicht, meer nog, de zoon past er zelfs in:

.

72 - Gingerbread 03

Eigenlijk ben ik wel wat trots op het resultaat... mijn eerste hemdje, en al bij al ging het ook relatief vlot. Maar voor een beginnende klutser had ik wel wat meer uitleg kunnen gebruiken dan de paar stappen in het boek, oefening baart kunst zeker? Ik ga nog een paar jaar oefenen, misschien waag ik me dan ook eens aan een schoon hemd voor de wederhelft ;)

Oja, waarom ik dan toch per se een hemdje wilde? Er komt een groot familiefeest aan, en zeg nu zelf, dan staat iedereen wel eens graag in het nieuw. Voor de wederhelft komt het uit de winkel, voor ondergetekende, zoon- en dochterlief wil ik zelf iets maken. Zoonlief check, two to go...

29 opmerkingen:

  1. Wow, echt mooi! Die gaat gegarandeerd stralen op het feest!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig hemd is dat geworden! Maar na jouw relaas is me de moed wel een beetje in de schoenen gezakt, ik wilde binnenkort ook es aan mn eerste hemdje wagen maar zo te lezen ga ik daar nog maar even mee wachten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat was niet mijn bedoeling zunne! Gewoon proberen en er misschien de hemdjes-sew-along van Mamasha erbij nemen - dat bedenk ik nu, slimmerik die ik ben ;)

      Verwijderen
  3. Nou, het was al je moeite meer dan waard... Prachtig resultaat!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een mooi hemdje en bravo voor uw doorzettingsvermogen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Reacties
    1. Ik vind het een vreed schoon stofje... het ligt hier klaar voor een tuniekje voor dochterlief - maar dan wel de munt/grijze variant.

      Verwijderen
  6. Het IS wel een heel schoontje hé, mijne norm is: als ik het voor niet te veel geld zelf kan kopen, doe ik de moeite niet om aan iets moeilijks te beginnen. Maar kunt ge zo een tof hemdje kopen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zunne, maar daar ben je dan veel centen aan kwijt ;)

      Verwijderen
  7. Ik sta toch versteld van het resultaat: het eerste hemdje (en dat zonder extra hulp). Ben ook fan van de stofkeuze, heel mooi! 'k Zou me toch nog wagen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig zeg ! Dat belooft voor de volgende ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij heel er in ieder geval heel blij mee, zie hem stralen ! 't Is dan ook wondermooi !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi hemdje, ik vind het niet altijd gemakkelijk om een mooi stofje te vinden voor jongenshemden, maar deze is heel geslaagd! Ik heb een oplossing gevonden voor het vermijden van knoopsgaten, nl kamsnaps. En het maakt het hemdje nog des te vrolijker. Ik plaats de foto's normaal morgen op mijn blog.

    Spurrewubsie.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn ervaringen met kamsnaps zijn nogal gemengd... En laat er nu ook eens niet de goede kleur in mijn collectie zitten ;). Lol, ik ben blijkbaar nogal een 'zindelijke'.

      Verwijderen
    2. Ik moet ze nog volop ontdekken, eerst getest met die van een vriendin, nu eigen bestelling geplaatst. Van waar de gemengde ervaringen? Moet ik op iets letten?

      Verwijderen
    3. Ik had al een paar keer voor dat ze na een paar keer gebruiken weer losspringen (zelfs al zaten ze denk ik goed en juist vast). Het is niet altijd zo simpel om ze goed vast te zetten, bij mij duwt het pinnetje makkelijk langs één kant waardoor je ze niet zo goed meer kunt sluiten. En overlaatst stopte ik er eentje in een tasje, hij zat precies niet goed vast, ik drukte nog eens aan en hij brak in twee...
      Ik probeerde gisteren drukknopen, dat vind ik precies makkelijker om te plaatsen. Verdeeld dus ;)

      Verwijderen
  11. Echt schoon gelukt jong! Ik ben fan van het hemdje!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Knap gedaan!! Ik doe het je niet na hoor, had het al lang in de hoek gegooid.
    En wat een wonderschoon stofje!!
    Succes met de andere 2 projecten voor het feest, gaat je lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mooi hemdje!
    die kraag is inderdaad DE hindernis
    goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi gedaan en dat voor de eerste keer! Proficiat!
    Meer en meer zie ik dit hemdje verschijnen in blogland en misschien waag ik me er ook eens aan...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Waw, mooi hoor voor de eerste keer! Bij mijn eerste hemdje durfde ik ook niet goed. Nu heb ik er al 2 gemaakt (ook een gingerbread) en achteraf valt dat allemaal goed mee. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een dikke proficiat met alle mooie stukken die je maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je mag echt fier zijn, hoor! Mooi! Bij mij ligt de stof al effe gewassen en gestreken liggend op het boek... Er schuilt precies nog een angst in mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. maar allé, kijk nu ne keer hoe mooi!!!! Knap gedaan Sarah! Niet zo bescheiden zijn, jij bent een krak!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oefening baart kunst! Je mag al fier zijn op dit eerste probeersel.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vermijd om precies dezelfde reden.... Maar zal er ook ooit aan moeten geloven. De jouwe is in ieder geval prachtig gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.